Doprava zdarma nad 1 590 Kč | platby Benefit Plus kartou
×

Úrazy při sportu: Nejčastější poranění při pohybových aktivitách a jak je léčit

6. 8. 2021
Úrazy při sportu: Nejčastější poranění při pohybových aktivitách a jak je léčit

Sportem ku zdraví? Samozřejmě, ale čas od času i aktivní pohyb našemu tělu může uškodit. Obzvláště letní sportování provázejí drobné úrazy v podobě oděrek, opruzenin nebo puchýřů. Takové si většinou vyléčíme sami v domácím prostředí, někdy se však setkáme i se závažnějším poraněním, kdy už je nutná návštěva lékaře. Jak co nejrychleji zahojit odřeninu a jak se chovat, pokud mám podezření na zlomenou kost?

Přetížení při sportování

Pokud máme sedavé zaměstnání, do práce jezdíme autem nebo hromadnou dopravou a nesportujeme pravidelně, naše tělo není na pohyb zvyklé a k úrazu může dojít mnohem snáze než u sportovců.

Pak hrozí rovnou několik typů zranění. Tím prvním je přetížení. Kdy k němu dochází, je těžké obecně určit, neboť každý z nás má jinou kondici. Někomu stačí k únavě těla málo, jiný má hranici posunutou zase o něco výše.

Jak poznám, že je mé tělo přetížené?

  • Cítíte se unavení
  • Nestačíte s dechem
  • Bolí vás nebo vám tuhnou svaly
  • Svalové křeče
  • Prudký pokles výkonnosti
  • Bolest hlavy
  • V některých případech i zvýšená teplota po náročném výkonu (často přichází i v noci nebo druhý den po výkonu)

Nepoměřujte své síly s ostatními. To, že je váš kamarád ještě stále plný energie, neznamená, že se mu musíte za každou cenu vyrovnat. Pokud u sebe začnete pozorovat výše zmíněné příznaky, je na místě odpočinek. Kdybyste totiž v intenzivním pohybu pokračovali dále, mohla by přijít horší zranění (vymknutý kotník, zlomeniny…).

A jak vypadá první pomoc pro sportem přetížené tělo?

Svalům uleví hořčík s B-komplexem. K dostání je v mnoha variantách, jako pilulka na zapití vodou, šumivá tableta pro přípravu nápoje nebo sáček se sypkým obsahem rozpustným v ústech. Hořčík vám uleví od svalových křečí a obsažený B-komplex urychlí regeneraci celého těla.

Unavenému tělu pomůžou i hřejivé náplasti. Použít můžete ty s výtažky z chilli papriček nebo s kaštanem. Aplikují se nejčastěji na záda do oblasti beder v případě bolavých nebo namožených zad, lokálně je však můžete užít na kterýkoliv namožený sval.

Nechejte je působit čas uvedený v příbalovém letáku, za tu dobu dojde k místnímu prohřátí svalu, jeho lepšímu prokrvení a urychlení regenerace. Správná regenerace by měla být doplněna o tři dny volna, v průběhu kterých budete o svoje přetížené svaly pečovat, zlehka protahovat a hlavně nebudete dělat žádnou intenzivní sportovní aktivitu. Došlo totiž k potrhání svalových vláken a je zde riziko natržení svalu.

Těžké nohy po sportování

Máte po sportování pocit těžkých nohou? Unavené končetiny trápí nejčastěji fotbalisty, volejbalisty, cyklisty nebo lidi věnující se vysokohorským túrám nebo běhu. I tady je zapotřebí zvýšit prokrvení svalů, nejlépe střídáním studené a horké vody ve sprše. Po intenzivnějším sportovním výkonu nezapomeňte na protažení, mírně protahovat můžete i následně v období regenerace.

Jestli vás trápí otoky nohou nebo křeče v lýtkách dlouhodoběji, opět může být na vině nedostatek hořčíku v těle. Bolest, tíha a únava v nohách ale bývá i příznakem žilní nedostatečnosti. Tady naopak může pohyb (samozřejmě v rozumné míře) prospět, důležité je i doplňovat pravidelně kromě magnesia vitamín C, vyhýbat se soli, alkoholu a cigaretám, vybírat si vhodnou obuv, nechodit v příliš těsném oblečení a případně i využít účinky kompresních a stahovacích punčoch. Pro péči zvenku pak lze na těžké nohy použít gel Lioton*, 

Přetížit můžeme nejenom svaly, ale také klouby. Na bolavé klouby nejlépe fungují gely s účinnou látkou proti bolesti, otoku a zánětu. Velmi dobře zabírá Voltaren Emulgel*, ze kterého se účinná látka rychle vstřebá a pronikne k postiženému místu.  Při přetrvávajících bolestech je dobré užívat kloubní výživu. U lidí, kteří jsou pouze občasnými sportovci, je lepší doplnit kolagen. Sportovci, kteří sportují pravidelně, si kolagen vytvářejí v chrupavkách sami (kolagen se tvoří při pohybu), tudíž je pro ně vhodnější doplnit jiné látky – například glukosamin, který obsahuje například přípravek Bayflex*.

Puchýře

Dalším, i když ne příliš vážným, ale za to velmi častým úrazem při sportu jsou puchýře všeho druhu. Drobné i větší puchýře se objevují nejčastěji na chodidlech od špatně zvolených bot, na rukou (například od křečovitého držení tenisové rakety), puchýře ale vznikají také ze spálení od sluníčka.

Puchýř byste rozhodně neměli propichovat. Propíchnutím byste pouze do bolavého místa dostali infekci, žádný jiný efekt na hojení to nemá. Puchýř je nejlepší přelepit speciální gelovou náplastí. Pod touto náplastí dochází k vlhkému hojení, které je rychlejší, než když se puchýř rozedře a hojí se přes strup.

Opruzeniny kůže

Cyklisté a běžci by mohli vyprávět. Pokožka dostává třením buď nohy o nohu, o textil, nebo třeba o sedlo kola pořádně zabrat. Opruzeninám se dá předejít vhodně zvoleným bariérovým krémem, místo je důležité pravidelně promazávat, pokud je místo odřené, rudé a tvoří se hnis, vysušit jej můžete Sudocremem** a zahojit Bepanthenem*.

Cyklistům doporučujeme dělat přestávky a bolestivá místa v sedací oblasti větrat. Čím víc se kůže zapařuje, tím delší léčba bude. Nadšení cyklisté si často dlouhým sezením v sedle vypěstují hemoroidy. Pokud se vám podaří toto bolestivé onemocnění vyvolat, vyzkoušejte řadu Procto-glyvenolu*. Uleví vám od bolesti a urychlí hojení bolavých míst.

Odřeniny a naraženiny

Je to hned. Spadneme z kola, špatně dopadneme při běhu nebo si ublížíme při míčových hrách. Pokud to naše tělo odnese „jen“ povrchovým poraněním – tedy odřeninou, je dobré mít po ruce dezinfekci, kterou můžeme ránu vyčistit a zamezit tak případnému množení bakterií. Dnes už jsou na trhu dostupné i dezinfekce, které nepálí, což ocení hlavně děti. V ráně nesmí zůstat nic, co do těla nepaří, ujistěte se, že jste z odřeniny odstranili zadřený písek, hlínu, kamínky a podobně.

První pomoc při odřenině

Použijte vhodnou dezinfekci na rány. Důkladně vyčištěnou ránu zalepte náplastí, i zde najdete široký výběr – použít můžete pružnou náplast odolnou vůči pohybu a potu, voděodolnou náplast nebo náplast pro citlivou pokožku. Odřeniny se také hojí lépe ve vlhkém prostředí, regeneraci poranění urychlí například Hemagel**, který pomáhá mimo jiné i zastavit krvácení a nepřilepuje ránu k náplasti.

První pomoc při naražené kosti

Co se týče naraženin, je nejlepší dané místo chladit, aby nedošlo k otoku. Chladit můžete mokrým ručníkem, efektivnější (obzvlášť v létě) jsou ale chladicí polštářky nebo mrazicí spreje. Chlazení by mělo proto probíhat vždy přes kus látky nebo obvazu, nikdy nechlaďte přímo pokožku.

Pokud je místo bolestivé a oteklé, měli byste navštívit lékaře, aby vyloučil vážnější zranění (zlomeninu, vykloubení). Místo doporučujeme natírat Voltarenem Emulgelem* pro rychlejší úlevu od bolesti nebo Liotonem*, který zmenšuje otok v místě úrazu. Oba gely je možné kombinovat.

Jak rozpoznat naraženinu od zlomeniny?

Naražená kost bolí, někteří pacienti dokonce uvádějí, že bolest naražené kosti může být i větší než při zlomenině. A některé zlomeniny dokonce bezprostředně po úrazu ani nebolí. Až po čase se začne v místě zlomené nebo nalomené kosti objevovat otok a místo začíná bolet. Jestli je kost naražená, nalomená nebo zlomená, dokáže spolehlivě určit až lékař. Jestli proto máte podezření na zlomenou kost, měli byste navštívit nemocnici.

Rada magistry z Chytré lékárny:

Na odřeniny a naraženiny nejsou příliš vhodné protizánětlivé léky v podobě různých tabletek. Jedním důvodem je systémový účinek, dalším riziko podráždění žaludku a s tím související bolesti nebo zažívací obtíže. Pokud je to možné, používejte lékové formy působící lokálně (masti, gely, náplasti). Tělu dopřejte klid a čas na regeneraci, nepřetěžujte se.

Zánět svalu nebo zánět šlach

Zánět svalu si můžeme způsobit, pokud tělo příliš zatěžujeme, zánět šlach nejčastěji, pokud vykonáváme stále dokola jednu a tu samou činnost. Zánět nás může potrápit ve šlachách na zápěstí, v lýtku, sportovcům se často zanítí a Achillova šlacha. Následkem nadměrně zatížených svalů nás pak může trápit i zranění, které je známé jako tenisový loket. Ten provází úmorná bolest ruky od lokte k zápěstí. Zánět šlach se rozvíjí pomalu a nenápadně a často jej rozpoznáme, až když nás místo začne opravdu bolet. Místo s počínajícím zánětem šlach svědí, je citlivé, zarudlé, občas i horké a oteklé.

První pomoc při zánětu šlachy

Nejúčinnější léčbou zánětu svalu a zánětu šlachy je omezení pohybu, dodržování klidnového režimu, bolavému místu můžeme ulevit používáním chladivých gelů nebo studených obkladů. Obecně se doporučuje také zvýšený příjem hořčíku, vápníku, draslíku a bílkovin. Pokud nás však trápí bolest a nejsme si jistí, co ji způsobilo, příčinu by měl diagnostikovat lékař.

Prevence zánětu šlach

Prevence těchto onemocnění je jednoduchá - poskytujte tělu při pohybu dostatečný odpočinek a namáhané svaly protahujte. Pohyb by neměl být jednotvárný a monotónní, po zátěži je vždy potřeba regenerovat.

Natržený sval

Pokud se sval silně napne nebo naopak prudce stáhne, může dojít k jeho natržení. Zkrátka – byl překročen limit napětí, které je naše tělo schopné unést. Natržením svalu jsou nejčastěji ohroženi příležitostní sportovci, jejichž tělo není na pravidelnou fyzickou aktivitu zvyklé.Prvotním příznakem natrženého svalu je ostrá bolest, natržený sval bolí i několik dní a provází jej otok a krevní sraženína. 

První pomoc při natrženém svalu

  • Okamžitě ukončete fyzickou aktivitu
  • Sval se nepokoušejte protáhnout ani jinak rozhýbat
  • Aplikujte chladivý obklad a místo ledujte
  • V prvních dnech si můžete od bolesti ulevit i analgetiky

Natržený sval udržujte v klidu, nezapojujte jej ani do běžného pohybu - například chůze nebo jiné denní činnosti. Po zhruba jednom dni ledování zkuste sval naopak zahřát, na místo můžete vtírat mast s protizánětlivými složkami.

Prevence natržení svalu

Tělo před sportem dostatečně zahřejte, rozhýbejte a protáhněte. Pokud nesportujete pravidelně, myslete na to, že není dobré tělo nárazově přetížit. Pokud cítíte, že vám síly při pohybu docházejí, nebojte se na chvíli polevit. Zůstávejte hydratovaní, dostatečně pijte.

Výron kotníku

Takzvaný vyvrknutý kotník bývá nejčastěji způsobený špatným došlápnutím. Dochází k natažení, někdy i natržení kloubních vazů. Výron kotníku si nejčastěji způsobí běžci, kteří nemají dostatečně zpevněnou nohu při došlapu nebo je „zradí“ povrch. Pokud utrpíte výron kotníku, je třeba nohu znehybnit, ledovat a držet ji ve vyvýšené poloze.

Zlomenina

Tady se bez pomoci lékaře neobejdete. Zlomená nebo nalomená kost je bolestivé zranění a vyžaduje dlouhou rekonvalescenci. Zlomenina nejčastěji vznikne pádem, nárazem, uklouznutím nebo třeba špatným došlápnutím.

Jak poznám, že by se mohlo jednat o zlomeninu?

  • Místo bolí a bolest se nezmírňuje
  • Tvoří se otok
  • Zlomenina znemožňuje pohyb končetiny
  • Kosti jsou v nepřirozené poloze
  • V místě zlomení mohou být rány, které krvácejí

Existují však i zlomeniny, kdy se bolest nebo otok projeví až později nebo téměř vůbec. Spolehlivě dokáže zlomenou kost určit až lékař.

Únavová zlomenina

Únavová zlomenina je zranění, které dokáže pěkně potrápit. Jde o reakci těla na nepřiměřenou zátěž, únavovou zlomeninu si často přivodí právě sportovci, kteří najednou zintenzivnili svoji pravidelnou fyzickou zátěž nebo předtím nesportovali. Ve snaze dostat své tělo rychle do kondice mu nakonec ublíží. Únavové zlomeniny nejčastěji vznikají na nosných kostech (stehenní kost, pažní kost...) nebo na záprstních kůstkách nohy. Na kosti, která je vystavena zátěži dlouhodobě, se začnou objevovat trhliny. Jelikož je ale poškozená oblast namáhaná, nemá se kdy zahojit. Zranění je následně patrné i na rentgenovém snímku.

Léčba únavové zlomeniny

Čím dříve léčbu zahájíte, tím dříve se uzdravíte. Včas odhalená únavová zlomenina se může obejít i bez fixace kosti. Nejdůležitější je klidový režim a omezení veškeré zátěže, a to včetně chůze. U lehčích případů únavové zlomeniny stačí fixace pružným obinadlem, pokud je únavová zlomenina rozsáhlá, lékař doporučí sádru.

První pomoc při zlomenině

Pokud máte podezření, že váš blízký si zlomil kost, nehýbejte s ním, respektive s ním hýbejte co nejméně pouze v případech, kdy je to nutné (dotyčný například spadl z kola uprostřed stezky a kdyby setrval na místě, hrozí nehoda).

Nikdy se nesnažte zlomeninu sami rovnat, zafixovat nebo v případě otevřené zlomeniny kost zastrčit. Pokud zlomenina krvácí, krvácení zastavte. Použít můžete čistou tkaninu, nejlepším řešením je však tlakový obvaz.

Při následné rekonvalescenci zraněnému uleví od bolesti analgetika. Hojení mohou urychlit také některé doplňky stravy, například Wobenzym. Dbejte na dostatečný příjem vápníku, doplňovat byste měli také vitamín D3 a vitamín K, bez kterého by se vápník nedostal v těle, kam je potřeba. Dopřejte svému tělu klid a udržujte psychickou pohodu.

*Registrovaný léčivý přípravek. Podrobně čtěte příbalový leták.

**Zdravotnický prostředek

leaf small

Mohlo by vás také zajímat