Lékárny AkceSlužbyKarta osobní péčeBlog

Zelený čaj a chrom, pomocníci při snižování hmotnosti

Zelený čaj a chrom, pomocníci při snižování hmotnosti

Pandemie koronaviru způsobila uzavření fitcenter a tělocvičen, většina z nás musela opustit své oblíbené aktivity a situaci nepřidá ani počasí, které příliš nepřeje případným výletům do přírody. Oproti tomu dobroty a jídlo vůbec si dopřáváme leckdy ve zvýšené míře a tak nenápadně mohou naskakovat kilogramy tělesné váhy navíc, což může být pro mnohé z nás značně nepříjemné. Je pak dobré vědět, že čas, kdy s tím můžeme začít něco dělat a změnit své dosavadní návyky, je vhodný vždycky.

Jak a kdy se snižováním hmotnosti vůbec začít?

Ideální je vždy začít důkladnou analýzou současného stravovacího režimu. Záleží totiž na spoustě ukazatelů, z nichž dva nejdůležitější jsou pravidelnost a pitný režim. Pokusme se úplně vyřadit kávu nebo ji omezit na minimum, naopak je důležité zvýšit příjem vody. Pít bychom měli cca 2 - 3 litry čistých neslazených tekutin denně. Nejlepší volbou je voda bez bublinek anebo kvalitní neslazený čaj. Jídla je dobré rozdělit na 5 - 6 porcí denně. Snídaně, oběd, večeře a mezi tato hlavní jídla je dobré zařadit i menší svačinky.

Co bude následovat?

Je dobré nakoupit dostatečnou zásobu zeleniny, celozrnného pečiva, rýže natural, kuskusu, jáhel, celozrnných těstovin, rybího masa, libového masa (krůtí, králičí), oříšků natural a semínek. Toto jsou pro redukci váhy ideální potraviny. Dále je doporučeno menší množství čerstvého ovoce a kvalitní olivový olej. Ze sladkostí si můžeme dovolit jen malý kousek kvalitní hořké čokolády. Naopak jako nevhodné potraviny je dobré úplně vynechat olejovky a zavináče, instantní jídla a polotovary, dále nezbytné omezit alkohol a přeslazené nápoje. Bílé pečivo, smažené jídlo, knedlíky a smetanové omáčky si lez dopřát jen výjimečně! Tato jídla jsou hlavní příčinou vzniku problematických partií.

K podpoření procesu hubnut je možné doporučit řadu přípravků. Např. s obsahem karnitinu či CLA (konjugovanou kyselinou linolenovou), které spolu s fyzickou aktivitou podporují odbourávání tukové tkáně. Vhodným doplňkem může být také vláknina – psyllium - bobtnající polysacharid, který vyvolává pocit sytosti a snižuje chuť k jídlu.

Podrobněji přiblížíme dvě tzv. berličky – zelený čaj a chrom.

Zelený čaj

Zelený čaj je doporučován jako zdravá alternativa ke kávě. Obsahuje mnoho antioxidantů a díky jeho každodenní konzumaci lze získát spoustu pozitivních výhod. Zelený čaj obsahuje látky (kofein, katechiny), které pomáhají urychlovat metabolismus a stimulují spalování tuků v těle. Vytváří takpocit sytosti, což velmi efektivně potlačuje chuť k jídlu.

Má zelený čaj I nějaké další výhody?

  • Pomáhá v prevenci rakoviny (zmiňován bývá karcinom prsu)
  • Snižuje riziko kardiovaskulárního onemocnění. Studie také prokazují, že antioxidanty, které se nacházejí v zeleném čaji, mohou snížit hladinu cholesterolu v krvi. Napomáhá také zvyšovat pružnost cév a brání poškození srdečního svalu.
  • Zlepšuje funkci jater. Každodenní popíjení zeleného čaje napomáhá snížit riziko vzniku ztukovatění jater a zvyšuje aktivitu enzymů odpovědných za detoxikaci jater.
  • Působí jako mírné projímadlo. Zelený čaj pomáhá při regulaci mnoha problémů s trávením a to včetně zácpy. Působí jako mírné projímadlo a má schopnost urychlit pochod střev a bojuje také se zácpou.
  • Slouží jako prevence cukrovky 2. typu
  • Má blahodárný vliv na psychiku. Působí proti depresím a stresu. Zvyšuje také schopnost učení a zlepšuje se celkové soustředění.
  • Zabíjí bakterie a viry. Posiluje imunitní system, může zvyšovat výkon antibiotik.

A jak správně užívat zelený čaj?

Ideální je vyměnit svou ranní kávu za zelený čaj. Zelený čaj obsahuje kofein, takže nás může povzbudit, ale i nastartovat náš metabolismus tak, že budeme po celý den spalovat více kalorií. Není vhodné do čaje cokoliv přidávat - cukr, med a mléko jsou kalorie navíc. Není třeba bát se vypít i několik šálků čaje denně. Obsahuje totiž méně kofeinu než šálek kávy. Zelený čaj také pomůže cítit se (a zůstat) sytý. Zelený čaj můžeme popíjet zároveň s konzumací jídla. Je dobré vypít šálek před nebo těsně po jídle a nejspíš pak nesníme příliš velké množství jídla. Vzhledem k obsahu kofeinu je dobré se vyvarovat konzumace zeleného čaje před spaním. Pokud nepijeme zelený čaj pravidelně nebo s tím začínáme, doporučuje se začít s jedním šálkem denně.

Důležité je mít trpělivost!

Zelený čaj je potřeba pít pravidelně několik měsíců, organismus se postupně vytrénuje na rychlejší metabolismus a nižší absorbci tuku.

Dalším pomocníkem při redukciváhy je chrom

Chrom je esenciální stopový prvek a minerál, který je důležitý pro normální metabolizmus sacharidů, krevních tuků a bílkovin. Navíc podporuje biologické procesy, které se podílejí na udržování normální hladiny cukru. Chrom, který je anorganicky vázaný, má obvykle špatnou biologickou dostupnost v těle, potřebujeme jej v takzvané trojmocné formě. Trojmocný chrom znamená, že je schopen tvořit tři chemické vazby s jinými atomy. Navíc má trojmocný chrom blízký vztah ke kyselině mléčné. To vysvětluje, proč ztrácí tělo chrom v případech, kdy tvoří hodně kyseliny mléčné, například během těžké fyzické práce.

Jak poznáme, že máme chromu nedostatek? 

U osob, které mají chromu málo, byly pozorovány problémy jako například zvýšená chuť na sladké. Na metabolismus cukrů v těle má zásadní vliv hormon inzulín s pomocí chromu. Dlouhodobé zvýšení cukru v krvi může vyvolat žízeň, únavu či zhubnutí. Naopak přetrvávající nízká hladina cukru v krvi může vést k neklidu, hladu, podrážděnosti, únavě a potížím se soustředěním. Doplněk stravy s chromem může přispívat ke stabilizaci hladiny krevního cukru. Vyrovnaná hladina cukru v krvi snižuje chuť na sladké.

A v jakém množství je vhodné chrom užívat?

Evropský úřad pro bezpečnost potravin doporučuje přijímat 40 µg chromu denně, ale WHO považuje za bezpečné užívat až 250 µg tohoto prvku denně. V našich lékárnách vám rádi poradíme s výběrem vhodných přípravků, zelený čaj zakoupíte jak v lékárně tak i v našem e-shopu.

Povzbuzení na závěr

Důležité je najít motivaci, mít podporu rodiny, partnera, přátel případně kolegů a pustit se do boje se shazováním kil s odhodláním a pevnou vůlí. Někdy nejde hubnutí snadno a rychle a je potřeba si přiznat, že bude nutné začít rovněž pravidelně cvičit. Pokud chybí jakékoliv nadšení pro sport, je možné zpočátku alespoň více chodit. Svižná chůze je nenahraditelným pohybem pro redukci spodních partií těla. V kombinaci s holemi a správným stylem chůze tak lze zapojit celé tělo.

Věříme, že i když cesta k vytýčenému cíli nebude jednoduchá a bude to především běhn na delší trať, určitě může přinést pozitivní výsledky.

Mohlo by vás také zajímat