Doprava zdarma nad 1 590 Kč | platby Benefit Plus kartou
×

Otužování zdravě a s respektem

28. 3. 2021
Otužování zdravě a s respektem

Posilování imunity je v současné době hodně skloňované téma. Jedním z trendů a způsobů, jak posílit organizmus a vybudovat silnější imunitu, je právě otužování. V loňském roce se otužování dostalo na přední příčky v hledáčku široké veřejnosti. Připravili jsme pro vás proto pár rad a tipů, jak na zdravé a efektivní otužování.

Je všeobecně známo, že pravidelné otužování vede nejen k pevnějšímu zdraví, ale zároveň posiluje i vůli, psychickou odolnost člověka a dokonale odbourává stres. Při otužování dochází k produkci endorfinu a adrenalinu, což způsobuje právě onen pocit blaženosti, který otužilci uvádí jako "návykový". Dá se zároveň mluvit o časově i finančně dobře dostupné aktivitě. Dřív, než se však do samotného otužování vrhnete, je dobré zhodnotit váš aktuální tělesný stav. Pokud vás trápí nějaké zdravotní potíže, je žádoucí tuto aktivitu nejdříve konzultovat s vaším ošetřujícím lékařem.

Možná vás překvapí, že otužování nemusí nutně znamenat pouze plavání v ledové vodě, ale dá se do něj zahrnout i řada dalších aktivit. Například když dáte při zimní procházce přednost před péřovou budnou slabší větrovce, pod níž si oblečete lehké funkční prádlo, dá se již mluvit o otužování. Pokud v zimě rádi běháte nebo jezdíte na kole, je dobré postupně ubírat jednotlivé vrstvy oblečení, na které jste byli doposud zvyklí.

Začít s otužováním se však dá i v domácím prostředí. Doporučuje se kombinace sprchování chladnou a teplejší vodou a to postupně od dolních končetin směrem k horní části těla. Ideální doba sprchování je hned ráno, kdy dochází k lepšímu prokrvení a pozitivním účinkům na naše tělo. Sprchovat se můžete i večer, ale vzhledem k tomu, že před spánkem je vhodné spíše celkové zklidnění těla i mysli, ne pro každého je tato metoda vyhovující. Ranní sprchu lze doplnit i krátkým dynamickým cvičením. Záleží vždy na tom, kolik času máte po ránu k dispozici. Naopak naložení se do vany plné studené vody, kterou by někdo mohl zvolit jako plnohodnotnou alternativu, není vhodné. Vzhledem ke stísněnému prostoru a nemožnosti vlastního pohybu totiž snáze může dojít k celkovému podchlazení. Začít s otužováním se dá i formou lehkého kontaktu se studenou vodou jako takovou. Lze začít omýváním obličeje a postupně pak celého těla stále studenější vodou. 

Pokud vás již nebaví domácí otužování a rozhodnete se vyrazit pro svoji dávku ochlazení do přírody, je dobré to na začátku "nepřepálit" a nezpůsobit tak tělu šok, nepříjemný zážitek anebo dokonce případnou újmu na zdraví. Ideální doba pro začátek otužování je hned zkraje podzimu, dá se však začít v podstatě kdykoliv v průběhu celého roku.

Venkovní otužování může pro začátek znamenat třeba jen smočení chodidel anebo krátkou procházku bosky na břehu rybníka. Doporučuje se začít pozvolna a dát především prostor vnímání vlastního těla a signálům, které nám v samotných počátcích dává. Pro začátek stačí třeba jen namočit si nohy po kolena a pobýt pár vteřin ve studené vodě. Důležité je rovněž zvyšovat intenzitu chladu a otužovat se pravidelně a především dlouhodobě. Ti odvážnější mohou postupně přejít i k plavání ve studené vodě. Doporučuje se frekvence tohoto typu otužování maximálně 2krát až 3krát týdně. Příznivé účinky otužování se dostaví zhruba do měsíce a podle toho, jak otužování stoupá na popularitě, rozhodně stojí za to jej vyzkoušet.

K posílení imunity doporučujeme určitě i vhodné doplňky stravy. Je dobré nezapomínat ani na následné prohřátí nějakým dobrým čajem.

Pokud tedy i vy stále váháte, zda se do toho pustit a začít s otužováním, určitě nezapomeňte dbát především na své zdraví a aktuální tělesný stav. Aby vám motivace a chuť setrvat u otužování vydržela co nejdéle, doporučuje se rovněž najít si někoho, s kým se do otužování pustíte a s kým budete moci své zážitky a zkušenosti z otužování sdílet. Sdílený úspěch anebo naopak případné potíže tak zpravidla bývají mnohem lépe zpracovány.

leaf small

Mohlo by vás také zajímat