LékárnyAkceSlužbyKarta osobní péčeBlog

Mikrospánek za volantem: Zůstaňte bdělí i při dlouhých cestách

28. 7. 2021
Mikrospánek za volantem: Zůstaňte bdělí i při dlouhých cestách

Odjíždíte s rodinou na dovolenou? Čeká vás dlouhá cesta za volantem s minimem přestávek? Ať už patříte mezi vyježděné řidiče, nebo jste za volantem nováčci, dbejte na tom, abyste na dlouhé cestě zůstávali bdělí a plně koncentrovaní.

Únava za volantem je aktuální problém, který každoročně vede ke vzniku mnoha těžkých dopravních nehod. Odhaduje se za příčinu až 20 % ze všech dopravních nehod a 25 % ze všech nehod s těžkými a smrtelnými následky. V některých případech může mít únava podobné projevy jako požití alkoholu. Bylo zjištěno, že u osob, které byli vzhůru více než 25 hodin, došlo ke stejnému snížení průměrné výkonnosti jako při hladině alkoholu v krvi 0,1 promile a větší.

Výzkumy dokládají, že nebezpečí nehody je větší v noci než ve dne a v zimních měsících. Stejně tak bychom neměli podceňovat spánkový dluh, který může vznikat prací v nočních směnách, péčí o děti či obyčejným ponocováním.

Prvním předpokladem bezpečné jízdy je celkově dobrá fyzická kondice, dobrý zdravotní stav a odpočinek před jízdou. 

Jak bojovat s únavou za volantem?

  • Nesedat za volant, pokud se cítíme unavení a ospalí, pokud tyto pocity zjistíme za jízdy, měly bychom co nejdříve zastavit a odpočinout si
  • Dbát na dostatečně dlouhý spánek v noci před jízdou (spánek kratší než 6 hodin zvyšuje nebezpečí, spánek kratší než 4 hodiny je už nebezpečný)
  • Vyhnout se dennímu spánku po obědě
  • Cestovat se spolujezdcem
  • Přestávky po 2 hodinách jízdy nebo každých 180 km
  • Při únavě zastavit a odpočinout si, zacvičit si, napít se osvěžujícího nápoje
  • Zapnout si rádio
  • Užít doplňky stravy s kofeinem

Zásady pro jízdu v noci:

  • Zkontrolovat osvětlení vozidla
  • Jezdit pomaleji
  • Vyvarovat se alkoholu
  • Pozor na neosvětlené chodce či vozidla
  • Dbát na správnou teplotu v autě a hlasitost hudby
  • Zařadit přestávky s osvěžením a rozcvičením

V případě dlouhé cesty a únavy za volantem hrozí mikrospánek. Mikrospánek je stav, který trvá několik málo vteřin a člověk během něj nevnímá vnější podněty. Za volantem je velmi nebezpečný, v době mikrospánku se vůz řítí vpřed a řidič nad ním na moment ztratí kontrolu. Mikrospánek může na nevyspalého řidiče přijít kdykoliv během dne, nejpravděpodobnější je však mezi 2. a 5. hodinou ranní.

Na pozoru by se tak měli mít nejen řidiči autobusů nebo kamionů, ale především ti, kteří nejsou na dlouhé cesty v noci zvyklí. Mikrospánek může udeřit typicky při dlouhé noční monotónní cestě po dálnici. Než se tedy vydáte autem do Chorvatska, Itálie nebo kamkoliv jinam, buďte obezřetní, za volant nesedejte nevyspalí a aspoň týden před dovolenou myslete na pravidelný režim, choďte spát a vstávejte v přibližně stejnou dobu, snažte se neponocovat.

Jaké jsou příznaky možného přicházejícího mikrospánku?

  • Potíže udržet oči otevřené a zaostřené
  • Přelétavé, nesouvislé myšlenky
  • Časté zívání, tření si očí
  • Vyjíždění z jízdního pruhu
  • Přehlídnutí dopravní značky
  • Podrážděnost, roztěkanost

Bojujte s únavou za volantem efektivně

GUARANA

Liány pocházející z amazonské nížiny obsahují kofein, guaranin a velké množství tříslovin. Guaranu často využívají studenti, kteří se učí dlouho do noci, zlepšuje pozornost a soustředění. Používá se také při nervovém vypětí pro stabilizaci psychické kondice. Její účinky mohou být povzbuzující také při rekonvalescenci.

Není návyková, její užívání je bezpečné. A právě proto ji mnoho lidí při různých příležitostech upřednostňuje před energetickými nápoji nebo kávou. Guaranu využívají profesionální řidiči, kterým po delší době začne opadávat pozornost, i řidiči příležitostní, kteří se potřebují při jízdě koncentrovat na maximum.

MACA

Superpotravina, jejíž účinky jsou známé už několik staletí. Má vliv na vytrvalost a vitalitu a kromě jiného obsahuje vysoké množství proteinů, antioxidantů, vitamínů a minerálů. Zlepšuje fyzickou i psychickou výkonnost člověka. Maca také zlepšuje odolnost ve stresových situacích.

KÁVA A KOLOVÉ NÁPOJE

Řidiči často kvůli povzbuzení a potlačení únavy konzumují větší množství kávy. Ta má však ve velkém objemu u některých osob naopak tlumivé účinky. Obvyklé je i pití kolových a energetických nápojů s vysokým podílem cukru. Velké množství cukru a kofeinu najednou může rychle nakopnout , následně ale způsobí velký energetický propad, který může být nebezpečný. Důležité je postupné uvolňování kofeinu a nižší množství cukru, což nezpůsobí náhlé výkyvy energie a nálady. 

KOFEIN

Lepší tedy než energetické nápoje budou účinné a dlouze působící doplňky stravy. Z šumivých tablet, které není problém sbalit s sebou do přihrádky na cesty, se dá vyrobit vitamínový nápoj s ovocnou příchutí a přídavkem kofeinu. Zkusit můžete i rozpustný nápoj s vysokým obsahem kofeinu a obsahem vitamínů B2, B3 a B6, který přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání.

Mohlo by vás také zajímat