Lékárny AkceSlužbyKarta osobní péčeBlog

Jak vyzrát na přejídání v době vánočních svátků

26. 12. 2020
Jak vyzrát na přejídání v době vánočních svátků

Štědrý den je za námi, vánoční svátky se přehouply do druhé poloviny a většina z nás si je užívá plnými doušky. A to se vším všudy. Máme pro Vás pár tipů, jak čelit vánočnímu přejídání a vkročit tak do nového roku bez nepříjemných zažívacích potíží.

Pro mnohé řadu z nás jsou Vánoce obdobím, které si nedovedeme představit bez lenošení u televizních pohádek obklopeni cukrovím a chlebíčky. Ti, kteří se po celý rok snažili a vytrvale si odříkali s vidinou štíhlejšího pasu, ochotně zapomenou na všechnu vynaloženou námahu. A letos je to všechno tak nějak znásobeno celoroční nejistotou, ne úplně příznivými zprávami a obavami, co bude dál. Takže poznámky v podobě nutnosti obalení si nervů je celkem příznačná a nemálo obvyklá výmluva.

A i přesto, že letošní návštěvy budou fungovat v omezeném režimu, zajisté se nevyhneme pohostinnosti našich nejbližších a pokud nás přeci jenom minou veškeré ty návštěvy příbuzných a s nimi spojené nadměrné hodování, určitě si rádi dopřejeme něco na přilepšenou doma k dobrému filmu či pohádce.

Jak odmítnout, a neurazit?

Pokud se přeci jenom sejdeme ve vyšším počtu u sváteční tabule, nejspíš nás čeká "tradiční nášup" všech možných dobrot. A pokud jsme navíc v roli hosta, bývá nám zpravidla dopřáváno, navíc s očekáváním hostitele nepustit nás od stolu, dokud před námi nezbyde prázdný talíř. O to víc bývá těžké odmítnout. Nechceme, aby si maminka či babička vyložily naše odmítnutí jako nevděk nebo nezájem. Pokud jde o blízké, které jsme delší dobu neviděli, možná se nám právě o svátcích nechce vyvolávat konflikt.

Jak tedy odmítnout velkou porci, další chod, dorty nebo cukroví, a neurazit?

  • Určitě není od věci společně si připomenout důležitost, původní význam a letos tak nějak vzácnost společného setkání, které je určitě v daný okamžik důležitější než mít stále plný talíř.
  • Někdy stačí pochválit hostiteli kousek, který ná opravdu zachutnal, nešetřit chválou a lichotkami. Pak máme i větší šanci na to, že nebudeme pod neustálým a přísným dohledem.
  • S tím souvisí i další dobrá rada: Je dobré mít stále něco na talíři. Když si nabereme víc kousků, které budou neustále na talíři, určitě nám nebude nikdo naše zásoby doplňovat. Podobná rada platí i pro pití alkoholu – pokud jsme ještě nedopili, hostitel nemá tak silnou potřebu nám dolévat.

Jak vyzrát sám nad sebou?

Mnohdy ale nepotřebujeme stále pobízející babičku – dokážeme se přejíst sami. Základní prevence je nekupovat tolik jídla, péct menší množství a méně druhů cukroví, a navíc vybírat jen ty lehčí a zdravější. Jenže často na poslední chvíli podlehneme obavám, aby bylo všeho dost – budeme přeci několik dní všichni doma, co když přijdou i nečekaní hosté.

Je dobré naplánovat si jídelníček na svátky. Pravděpodobně zjistíme, že není třeba zkonzumovat o mnoho víc jídla než například o běžném víkendu. Hodně pomůže, když nahradíme chipsy a sušenky ovocem a oříšky. 

Cukroví vyskládejme raději na talíř než na velkou mísu, zbytek uložme tak, aby nebylo všem jednoduše dostupné.  Večer si místo něj dopřejme raději ovoce – ideálně takové, které běžně nenakupujeme po celý rok. Jeho konzumace nám pak bude připadat už sama o sobě slavnostní.

Na menších talířích vypadají porce větší. I to je jeden ze způsobů, jak konzumovat méně. Zbytky jídla v kuchyni lákají členy rodiny k nenápadnému ujídání. Raději je uložme do krabiček a schovejme do lednice nebo do mrazáku. A důležitý je také přirozený pohyb, udělejme si proto čas na každodenní procházku. Nejen že tím prospějeme svému fyzickému zdraví, ale určitě si procházku užijeme v dobré náladě, kterou si pak doneseme i domů.

 A další rady na svátky:

  • dopřejme si dostatek spánku, který je důležitý především pro naše duševní zdraví a celkovou regeneraci
  • v jídelníčku omezme sladkosti, sladké pečivo, cukr všeho druhu (včetně slazených nápojů)
  • každý den věnujme alespoň hodinu pohybu (stačí procházka nebo rychlejší chůze)
  • užívejme si a radujme se s rodinou, svými blízkými a dělejme si každý den drobné radosti

Pokud by se přeci jenom stalo, že se kvůli pocitu přejedení anebo nevhodné kombinaci sladkých jídel s tučnými nebudete cítit zrovna nejlépe, určitě doporučujeme zvolit některý z vhodných přípravků, díky kterým se budete cítit lépe a značně se Vám uleví. Můžete se zastavit v některé z našich kamenných lékáren anebo navštivte náš e-shop.

Mohlo by vás také zajímat